شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با استاندار بوشهر مطرح شد؛

مطالبه ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر به واقعیت نزدیک می‌شود

دیدار دبیرکل نهاد با استاندار بوشهر (1).jpg

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با استاندار بوشهر بر توسعه ساختارهای کتابخوانی در استان بوشهر تأکید کرد و احداث کتابخانه مرکزی را در بوشهر یک ضرورت دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد امروز شنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در حاشیه سفر به استان بوشهر که به منظور دیدار با کتابداران و بازدید از کتابخانه های عمومی استان انجام شد، با  احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر دیدار و گفت و کرد. 

دبیرکل نهاد در دیدار با استاندار بوشهر با اشاره به پروژه کتابخانه مرکزی در این استان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امکان ساخت کتابخانه را بر عهده ندارد و طبق قانون، این نهاد بهره‌بردار است و تنها در زمینه تجهیز کتابخانه‌ها و تأمین نیروی انسانی در نقاط مختلف کشور اقدام می‌کند.

مطالبه ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر به واقعیت نزدیک می‌شود

وی افزود: استان بوشهر یک استان فرهنگی است اما چهار شهر چاه‌مبارک، بوشکان، بادوله و دوراهک فاقد کتابخانه هستند که در صورت همکاری شهرداری یا سازمان‌های محلی در ساخت کتابخانه، ما در بحث تجهیز و تأمین منابع کتابخوانی و انسانی همکاری خواهیم کرد.

رمضانی در پایان با تأکید بر خدماتی که در کتابخانه‌های عمومی به مردم ارائه می‌شود، یادآور شد: ما به دنبال ارائه خدمات نوین در کتابخانه‌های عمومی هستیم که با احداث کتابخانه مرکزی این مهم در بوشهر محقق و تسریع می‌شود.استاندار بوشهر هم با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی در بوشهر یک مطالبه دیرینه استان است، تأکید کرد: با مشارکت و همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش می‌کنیم با تأمین اعتبارات از منابع ملی و استانی عملیات اجرایی این کتابخانه در دهه فجر امسال آغاز شود.

مطالبه ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر به واقعیت نزدیک می‌شود

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر نیز در این دیدار با اشاره به اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر افزود: این زمین در شهرک نیایش واقع شده ولی به دلیل رطوبت بالا نیازمند شمع‌کوبی برای زیرسازی است.

وی در ادامه پیشنهاد دیگری برای جانمایی این کتابخانه مطرح و تصریح کرد: در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر، ساختمان کتابخانه شهید عاشوری وجود دارد که در بازدیدی که از آن داشتم، متوجه شدم که به دلیل عدم استحکام بنا سال‌ها است که بدون استفاده باقی مانده، این در حالی است که این کتابخانه در بنایی با ۱۶۰۰ مترمربع زیربنا واقع شده است.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تأکید کرد: پیشنهاد من این است که کارشناسان فنی بازدیدی از آن داشته باشند که اگر این ساختمان قابل بازسازی و مرمت است که این کار هر چه زودتر اتفاق بیفتد و اگر قابل بازسازی نیست، تخریب و زمین آن برای ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر استفاده شود.

وی ادامه داد: اعتبار لازم برای مشاوره و طراحی نقشه کتابخانه مرکزی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اختصاص یابد. البته تأکید من این است که می‌توان در ساخت کتابخانه مرکزی از الگوی کتابخانه‌های مرکزی در کشور کمک گرفت.

مطالبه ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر به واقعیت نزدیک می‌شود

استاندار بوشهر در بخش دیگری از گفته‌های خود به کم‌کاری نهادهای فرهنگی و آموزشی در الگوسازی برای نوجوانان و جوانان اشاره و تأکید کرد: ما باید پارادیم‌هایی را در حوزه کتابخانه ایجاد کنیم تا بتوانیم سرانه مطالعه را افزایش بدهیم.محمدی‌زاده با اشاره به رتبه بالای مردم بوشهر در استفاده از فضای مجازی گفت: چطور شد که در این استان مجالس شاهنامه‌خوانی و شب‌نشینی‌ها -که محفل شعر و ادب و قصه‌گویی بودند- کمرنگ شده و جای خود را به فضای مجازی داده است؟! متأسفانه کم‌کاری‌هایی که در این سال‌ها در حوزه فرهنگ صورت گرفته، موجب بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی شده است. این ناآرامی‌ها و آشفتگی‌هایی که امروز در سطح جامعه با آن مواجه شده‌ایم نتیجه همین کارهای نکرده در عرصه فرهنگ و آموزش جامعه است. بنابراین موظف هستیم که پارادیم‌هایی برای جذابیت کتاب در جامعه تعریف کنیم‌.

استاندار بوشهر در پایان یادآور شد: لازم است از این پس هر مدرسه و مسجدی که ساخته می‌شود با توجه به ظرفیتی که دارد، در آن فضایی برای کتابخانه تعریف شود.

مطالبه ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر به واقعیت نزدیک می‌شود

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 2 =